The Grapes of Wrath (1939/40)



John Steinbecks roman och den närapå följande filmatiseringen hör alltjämt till de främsta och mest inflytelserika konstnärliga prestationerna när det kommer till att uppmana till indignation över fattigdom och misär. Dess huvudperson Tom Joad, har fått närmast mytologisk status som populärkulturell referens - mest berömd kanske i Bruce Springsteens sång och album The Ghost of Tom Joad (1995).

I sin informativa recension av filmen anmärker Roger Ebert att det är märkligt att det var två uttalat konservativa herrar som kom att göra film av den. Och de var mycket riktigt oroliga, eftersom "redbaiting" var populärt redan på den tiden. Producenten Zuckerman sände därför två män till Oklahoma för att undersöka levnadsförhållandena, och fann att, jo, "Okies" hade det verkligen så miserabelt som beskrivs i boken. På det sättet kunde de legitimera sin film med att den bara förmedlade fakta och inte var kommunistpropaganda.

Vilket så klart inte hindrar att såväl boken som filmen är en lysande syndapredikan om världens orättvisor, med starka bibliska övertoner om att Guds (eller de fattigas) straffdom en dag ska komma, och rättvisa ska skipas.

Klippet ovan är från en av filmens slutscener, när Tom (spelad av Henry Fonda), tvingad att gå under jorden eftersom han har dödat en man, förklarar att han ändå ska finnas med dem i anden, och verka i det tysta, i rörelser för sociala reformer Lysande!

btemplates

0 kommentarer:

Skicka en kommentar